Fra festivalen Culture Kicks Back præsenterer vi:

Et inspirationskatalog

skabt i dialog med 50 af kulturlivets selvstændige, iværksættere og professionelle.

Dette er blot begyndelsen…

Den 6.-7. maj mødtes 50 af kulturens selvstændige, iværksættere og beslutningstagere i Villa Kultur for at diskutere retningens for fremtidens kulturliv. Vi havde udvalgt fire aktuelle temaer: Økonomi & arbejdsvilkår, teknologi & digitalisering, klima & bæredygtighed samt ligestilling & diversitet.

Formålet var at samle fremtidens kulturskabere på tværs af forskellige brancher og discipliner og i fællesskab debattere, hvad vi som kulturprofessionelle selv kan udrette for at genstarte kulturen på nye vilkår.

Fandt vi en endelig løsning? Nej. Men til gengæld fik vi 30 siders noter, 50 inspirerende workshop-deltagere, 6 filmede debatter, over 100 gæster og ikke mindst et kæmpe engagement fra alle, der deltog.

Nedenfor har vi forsøgt at samle de mange gode pointer fra festivalen i fire budskaber, der strækker sig på tværs af programmet. Vi har også udvalgt tre problemstillinger og løsningsforslag fra hvert enkelt tema. Og så vi har gjort alle festivalens debatter tilgængelige.

Tak til alle, der deltog. Vi glæder os til at fortsætte samtalerne.

<3 Villa Kultur

Disclaimer: Fortolkninger og formuleringer står for Villa Kulturs egen regning. Vi har desværre ikke kunnet få alle de vigtige udfordringer, gode løsningsforslag og relevante overvejelser med her, men de er ikke glemt og beholdes i detaljeform som udgangspunkt for det arbejde, som blot lige er begyndt. Du er altid velkommen til at se råmaterialet i vores uredigerede noter.

Store budskaber på tværs af de fire temaer

 
 

Giv kulturforbrugere et kompas til gode valg.

 

Du finder dem overalt, når du køber produkter: certifikater, stjerner, hjerter, kløverblomster. Kort sagt, vejledninger til værdibaserede valg. Som kulturforbruger er det derimod nærmest umuligt at tage et oplyst valg, hvis man f.eks. vil støtte en fair honorering til kunstnere, investere i bæredygtige materialer eller prioritere diversitet. Selvfølgelig er det mere kompliceret for en kulturoplevelse end for et køleskab, men det er ikke umuligt - og samtidig er det afgørende for at give kulturinstitutioner og -virksomheder et incitament til at oppe sig. På den lange bane kan man arbejde mod faktiske certifikater og på den korte bane udvikle fælles, synlige og bindende målsætninger i samarbejder mellem kulturelle aktører.

 
 

Byg netværk på tværs af discipliner og brancher.

 

Måske har vi fokuseret lidt for meget på vores egen disciplin. Udviklet os i siloer, levet i vores egen boble. COVID-19 har i hvert fald illustreret, at der både er befolkningsgrupper og beslutningstagere, som (overhovedet) ikke forstår kunst- og kulturbranchens vilkår. Som kulturaktører skal vi både blive bedre til at organisere os på traditionel vis, men har også brug for nye, fleksible organisationsformer, der gør det nemmere at samarbejde professionelt og tværdisciplinært. På de store linjer kan man bl.a. arbejde for at understøtte netværk på tværs af fag og brancher, for at skabe en stærk og samlet organisation for hele kulturlivet, og for at udvikle nye formater, hvor vi inspireres af og samarbejder med helt andre sektorer - om så det er tech-startups, NGO’er eller big corporate.

 
 

Del viden og skab muligheder for at lære.

 

Ligesom resten af verden forandrer kulturbranchen sig også, hvorfor der løbende er brug for at dele og tilegne sig nye færdigheder. På kulturområdet skal vi uddanne alt fra morgendagens digitale rockstjerner og eksperter i bæredygtighed til kyndige iværksættere og folk med styr på inklusion. Der er ikke nødvendigvis tale om nye uddannelser - selvom det burde være en del af de eksisterende - men elementer i en livslang læring, som vedrører både små og store kulturaktører. Som kulturskabere skal vi derfor selv blive bedre til at producere data, dele viden og udveksle erfaringer - med hinanden og med det politiske system. Samtidig er der behov for at udvikle nye, supplerende og fleksible læringsforløb til nutiden.

 
 

Stå fast på kulturens værdi.

 

Kultur er en fantastisk udefinerbar størrelse, præcis som det bør være. Men det er også et omfattende og hastigt voksende erhverv, der samtidig er markant mere bæredygtigt at bruge penge på end alskens materielle habengut. Ja, det offentlige støtter kulturen. Staten støtter også idræt, elbiler og grisefarme - og nej, du forventer heller ikke gratis bacon i supermarkedet, vel? Som kulturaktører skal vi insistere på, at kultur koster penge, uanset om den er digital, folkelig eller eksperimenterende. Der er også brug for større indsigt i vilkårene for kulturens selvstændige, deres skiftende projekter på tværs af den kreative sektor og derfra en dybere forståelse af kulturens økonomiske værdi.

Teknologi & digitalisering

 

Udvalgte problemstillinger

#1: Den digitale tsunami

Internettet bugner med en overflod af indhold og information. Der mangler koncentration, fordybelse og plads til at ånde. Den snævre kultur har ikke blot svært ved at skære igennem på nettet. Vi risikerer også at afskære den digitale kultur fra det brede flertal.

#2: Digitale diktatorer

De store tech-giganter og streaming-tjenester (Facebook, Google, Spotify) sidder for tungt på magten. De dikterer forholdene og skaber urimelige vilkår for at etablere et sundt arbejdsmiljø i kulturens fortrinsvis digitale jobmarked - uden nogen form for regulering.

#3: Det digitale afsavn

Hvordan dufter digital kunst og kultur? På nettet er det svært at skabe dybe, meningsfulde og sensoriske oplevelser, som ellers er det, der kendetegner den fysiske kultur. På nettet mister vi kulturens sensoriske rigdom, hvis ikke vi får udviklet nye værktøjer og formater.


Udvalgte løsningsforslag

#1: En international, digital dartskive

Vi skal bruge digitale værkstøjer til at finde og segmentere nye målgrupper. Lave digital kultur for dem, der vil have den og dyrke de nicher, der muliggøres af international opmærksomhed.

Det kræver, at vi i fællesskab arbejder for flere globale kunstinitiativer og internationale samarbejder, og udnytter teknologiens muligheder til at overskride afstand og landegrænser.

#2: Stærke digitale institutioner

Skal vi have et kulturhus for digital kunst? En digital kunstfond? Digitale interesseorganisationer for kulturen? På en eller anden måde skal vi i hvert fald skabe nye og neutrale platforme.

F.eks. abonnementsordninger på digital kunst eller streamingtjenester for talenter, så vi kan udfordre tech- monopolerne med digitale institutioner, der giver mere tilbage til kunsten.

#3: De gode digitale oplevelser

Vi skal ikke nøjes med at filme fysiske kulturoplevelser og smide dem på nettet. Digital kultur skal være født digitalt - og omfavne det digitale mediums særlige muligheder.

F.eks. ved at integrere digitale og fysiske kulturoplevelser, ved at udforske den gode, digitale kunstoplevelse og ved at sætte nye dogmer for de digitale kulturforbrugere og deres adfærd.

Jeg ser det [digitale og fysiske formater] ikke som hinandens modsætninger. Jeg ser det som redskaber, men man skal også huske at forstå de redskaber, man bruger
— Katrine K. Pedersen

Paneldebat om teknologi & digitalisering med Mathæus Bech (Coronakoncerter.dk), Katrine K. Pedersen (ARKEN), Rikke Hedeager (Østerbro Teater) og Lasse Korsemann Horne (Saga).

 

Økonomi & arbejdsvilkår

 

Udvalgte problemstillinger

#1: Det økonomiske tabu

Det har altid været et tabu at tale om penge og lønvilkår i kulturlivet. Forestillingen om, at man laver kunst og kultur, fordi man ikke kan lade være, indgår i 40 års selvforstærkende dynamik med gratis arbejde og “invester i dig selv”-logik. Det er ikke kun økonomisk udfordrende. De usikre arbejdsvilkår risikerer også at føre til en kedeligere, mere homogen kultur.

#2: De økonomiske flaskehalse

Der bliver faktisk investeret mange penge i kultursektoren. Både fra forbrugerne, blandt virksomheder og af staten. Men ansvarsplaceringen og fødekæden fungerer ikke i kulturens økosystem. Bevillinger og fonde kan være svære at gennemskue, og det, der er acceptabel praksis blandt små kollektiver og foreninger, gælder ikke for store institutioner og virksomheder.

#3: Den uøkonomiske kultur

I Danmark “bor” kulturen i sit eget ministerium, fordi den er noget særligt. Det betyder åbenbart, at kulturen ikke anses for at være en økonomi. Kulturlivet befolkes - ligesom alle andre brancher - af arbejdstagere i mange former, men i systemet falder de mellem kunstigt opstillede modpoler som enten frivillige eller lønmodtagere: gratis eller kommercielle.


Udvalgte løsningsforslag

#1: Del forretningsmodeller

Vi skal ændre kulturens narrativ til, at kunst og kultur godt kan betale sig. Det gør vi ved selv at tage ansvar for, at kulturlivet ses som et erhverv og ved at betragte os selv som professionelle udøvere. Det kan vi komme langt med, hvis vi deler vores forretningsmodeller, indtjeningsmuligheder og økonomiske overvejelser med hinanden via netværk, platforme og dataindsamling.

#2: Nye samarbejdsformer

Vi skal finde nye samarbejdsformer, hvor vi kan styrke hinanden og arbejde på tværs af projekter. Det kræver dog en bevidsthed om, hvad der er gode arbejdsvilkår for hver især - samt at vi indsamler erfaringer om rollefordeling, arbejdsdeling og samarbejdsaftaler. Det kræver også, at fonde, erhverv og det offentlige er inkluderende overfor mere fleksible organisationstyper end det (for kulturen) rigide Foreningsdanmark.

#3: Kulturen som (særligt) erhverv

Vi skal omforme kulturens patchwork-økonomier i en positiv organisering, hvor legater bidrager til dagpenge, barselsordninger fungerer og staten ikke dobbeltbeskatter deres egne uddelinger. På den lange bane skal der arbejdes for, at det særligt kan betale sig at investere i kulturens udvikling. Både i form af arbejdstid for kulturens selvstændige, gennem CSR-policies for virksomheder og via udbud fra det offentlige.

Er der behov for nye modeller? Ja, det er der. Og det hænger sammen med, at der er behov for en større vision på kunstens vegne.
— Maj Horn

Paneldebat om økonomi & arbejdsvilkår med Maj Horn (UKK), Pernille Skov (CAKI) og Sara Indrio Jensen (DAF).

 
 
Der er noget, som vi kan markedssætte som alle andre sektorer i samfundet, og så er der noget, som vi ikke kan og som har kæmpe værdi for samfundet.
— Lars Ramme Nielsen

Samtale om kulturelt iværksætteri med Jonas Grøn (Villa Kultur) og Lars Ramme Nielsen (Dansk Erhverv)

Klima & bæredygtighed

 

Udvalgte problemstillinger

#1: Det bæredygtige ansvar

Har klima og kultur noget med hinanden at gøre? Det er måske mindre åbenlyst end med bygge-, transport- og landbrugsbranchen, men som kulturaktører skal vi erkende vores ansvar for at skabe kulturel refleksion om en bæredygtig fremtid. Der er samtidig behov for, at vi som sektor selv går forrest i klimakampen med vores egne kulturproduktioner.

#2: De dyre klimaløsninger

Den enkelte, lille aktør har sjældent råd til bæredygtighed, som på den korte bane er markant dyrere i omkostninger. De bæredygtige valg skal skaleres ned, så det ikke kun giver økonomisk mening for store festivaler. Det kræver opbakning og ressourcer til at udvikle nye løsninger. På samme måde skal kulturforbrugerne også stilles overfor de bæredygtige valg, uden at det gøres til en økonomisk barriere.

#3: Den ukendte bæredygtighed

Det er svært at måle bæredygtig forandring, at kvalificere initiativer og at vide, hvad der virker. Der er mangel på informationsudveksling, datadeling og gennemsigtighed omkring, hvordan vi arbejder med bæredygtighed i kulturen. Der er derfor behov for fælles værktøjer og standarder for bæredygtighedstiltag, så vi sikrer, at vi taler samme sprog på tværs af kulturbranchen.


Udvalgte løsningsforslag

#1: Kultur er bæredygtig vækst

Et øget kulturforbrug, der erstatter køb af materielle goder, er et oplagt værktøj til at fastholde økonomisk vækst og samtidig begrænse vores slid på jordens ressourcer. Der er derfor brug for bedre oplysning om, at kultur er et bæredygtigt alternativ. F.eks. via formidlingskampagner, via undervisning og som et element i samfundets generelle grønne omstilling.

#2: Dele, udleje og genbruge ressourcer

Vi kan gøre bæredygtige løsninger mere tilgængelige for små kulturproduktioner ved at skabe platforme for videresalg, genbrug og deling af de materialer, vi bruger i kulturlivet. Der kan også indgå adgang til menneskelige ressourcer, som kan vejlede om bæredygtige forbedringer i kulturarbejdet samt værktøjer og cases fra de mange gode løsninger, som allerede er fundet.

#3: De bæredygtige stjerner

Det skal kunne betale sig at investere i bæredygtige produktioner, hvilket bl.a. kan ske ved bedre oplysning af forbrugerne. Det kræver en baseline for kulturforbrugets klimabelastning, som på kort sigt kan illustrere, hvilke indsatsområder der er relevante, og på lang sigt kan udvikle sig til en skala med f.eks. stjerner, der kan tydeliggøre sammenhængen mellem arrangørens størrelse og bæredygtighed.

Når vi bruger sådan et ord som bæredygtighed, så mener vi simpelthen ikke det samme og det gør det enormt svært at skabe løsninger.
— Franciska Rosenkilde

Paneldebat om klima og bæredygtighed med Anders Holst Bodin (Klimaakademiet), Franciska Rosenkilde (kultur- og fritidsborgmester i København) og Christian Bjerrum (Bæredygtig Scenekunst NU).

 

Ligestilling & diversitet

 

Udvalgte problemstillinger

#1: Den ulige adgang

Diversitet handler ikke kun om at vælge anderledes blandt ansøgere. Kulturlivet er (også) præget af en manglende erkendelse af vores egen ubevidste bias i daglige prioriteter, lukkede netværk og formidling af opslag, uddelinger og invitationer, som kun når ud til og forstås af folk som én selv. I kombination skaber dette ulige adgang over en bred kam, hvor forskellige mennesker ikke har det samme brede udvalg af muligheder.

#2: Diversitet som projekt

Diversitet udtrykkes stadig mest i pop-ups, overskrifter og tidsbegrænsede projekter. Det har altsammen potentialet til at styrke diversiteten, men det må ikke distrahere fra det lange, seje træk, hvormed diversitet gøres til en gennemgående indsats og funderes bredt i organisationer og institutioner. Diversitet til hverdag kræver, at vi når til enighed om, hvad man skal stå til ansvar for og hvordan.

#3: Den smalle diversitet

Diversitet handler ikke kun om mænd, kvinder eller køn generelt. Det handler også om uddannelse, nationalitet, religion, handikap, politik og geografi - hvad end det er nationalt eller internationalt. Hvis vi udelukkende fokuserer på køn, glemmer vi nemt de mange stemmer, perspektiver og evner, som går tabt i vores kulturliv, og dette gælder både aktører og publikum.


Udvalgte løsningsforslag

#1: Kurateringsstafet

Vi kan kun booke eller udvælge de personer, som vi kender. En simpel metode til at åbne vores lukkede netværk er derfor en kurateringsstafet. Til et program med 8 deltagere vælger du selv de første 4 og så lader du dem vælgeren hver. Næste gang kan det måske udbredes i endnu flere led, men grundlæggende bliver programmet blot en smule mere mangfoldigt, hvis vi giver magten fra os - og som bonus bliver du selv opmærksom på nye kunstnere og kulturaktører undervejs.

#2: JEDI-principper for samarbejde

Det kræver privilegier at sige fra, hvis der ikke er nogen aftale. JEDI står for “Justice, Equality, Diversity & Inclusion” og skal bl.a. danne grundlag for samtaler om, hvor ansvaret placeres, hvordan man sikrer lighed, øger diversiteten og er inkluderende i sin organisation. Man kan bl.a. lave klare aftaler om, hvad der sker ved brud på principperne i form af konfliktløsning og kurser samt for temperaturmålinger på diversiteten i hverdagen.

#3: Anerkend bias internt

Vi får kun udbredt forståelsen af diversitet ved først at anerkende bias og privilegier i vores egne organisationer. Harvard’s Implicit Association Tests kan hurtigt illustrere dette for de fleste. Derfra kan man følge op med adgang til relevant (ud)dannelse og kurser samt workshops for ledere, medarbejdere, legatuddelere, etc. Indtil vi er kommet i mål, kan man uddanne interne mangfoldighedskonsulenter, som holder øje med udviklingen.

[Det handler om] at bære talentet frem og anerkende, at man hele tiden skal lakmusteste det, man har gang i. Og sige: »Er jeg i gang med at spørge mine fem bedste venner om hjælp? Og skal jeg måske udvide min horisont?«. Ja, det skal du.
— Le Gammeltoft

Paneldebat om ligestilling og diversitet med Søs Bondo (Girls Are Awesome), Anne Dalby (SNYK), Nanna Hjortenberg (CHART), Moussa Mchangama (Mino Danmark) og Le Gammeltoft (Heartbeats).

 
 
De kan ikke fremtidssikre på samme måde, hvis de ikke gør plads til de her frizoner og de her eksperimenter og til, at tingene også skal være fleksible.
— Aya Fabricius

Samtale om brugen og udviklingen af byen med Jesper Koefoed-Melson (Åben Festival) og Aya Fabricius (Spotly).

Hva’ så nu?

Hvad skal vi så nu, spørger du måske? Ovenfor er der faktisk helt konkrete forslag, som du selv kan tage fat på i morgen - hvad end du er individuel kulturaktør eller engageret i strategisk arbejde på kulturområdet. Nogen skal jo starte, og alt her er allemandseje, så stjæl med arme og ben.

Derefter skal vi fortsætte samtalen om de dagsordener, vi er nødt til at arbejde for i fællesskab. På to dage kan man som bekendt ikke løse alle verdens problemer, men man kan starte en samtale og tage de første skridt mod mere dialog mellem de tusinder af stærkt engagerede enkeltpersoner og kollektiver, der udgør kulturens vækstlag.

Indtil festivalen vender tilbage i 2022, arbejder vi videre for nye og bedre netværksmuligheder, læringsformater og data om kulturen som et bredt erhverv fyldt med iværksættere og selvstændige. Tag fat i os på ja@villakultur.dk

#culturekicksback #villafestival #villakultur

Støttet af:

 
 
 

I samarbejde med: