
Vi søger en kultur- og kommunikationspraktikant
til efteråret 2025
Brænder du for kulturens vækstlag, talenter og nye tendenser? Har du lyst til at prøve kræfter med programlægning, eventproduktion og kulturformidling? Og er du nysgerrig på hverdagen i en autentisk herskabsvilla, der både fungerer som kreativt arbejdsfællesskab og kulturvenue? Så er du måske vores nye praktikant med fokus på kultur og kommunikation i efteråret 2025.
I Villa Kultur arbejder vi for at styrke vilkårene for en ny generation af kunst- og kulturskabere. Det gør vi bl.a. ved at give plads til branchens talenter, som i villaen kan få rum og sparring til at føre deres idéer ud i virkeligheden. Hvert år danner vi rammen om mere end 70 kulturarrangementer, der er skabt i tæt dialog med kulturlivets unge stemmer. I villaen finder du således alt fra udstillinger og oplæsninger til koncerter og talks – og ikke mindst de formater, der ikke passer i en skabelon.
I løbet af de seneste år har vi præsenteret koncerter af bl.a. UNG-SKAB, Yör, Kingtommi, AGGi, BASKE og snuggle, talks med bl.a. Emma Sehested Høeg, Nina Rask, Jonas Risvig, Sofie Riise Nors, Kristian Leth og Lucia Odoom; og udstillinger af bl.a. Kim Richard Adler Mejdahl, Filip Vest, Sahar Jamili, Jamilla Mahmoud og Karim Boumjimar.
Netop nu leder vi efter en praktikant til at bistå med udvikling, produktion og formidling af vores kulturprogram i efteråret 2025. Som praktikant får du erfaring med den komplette proces bag villaens aktiviteter: fra idé- og konceptudvikling over booking og programlægning til markedsføring og afvikling af arrangementer. Du vil arbejde sammen med artister, frivillige og leverandører, ligesom du får mulighed for at sætte dit eget aftryk på både nuværende og fremtidige programformater.
“Min praktik i Villa Kultur har ikke blot givet mig helt konkrete og brugbare kompentencer indenfor planlægning, koordinering og afvikling af kulturevents – den har i den grad også været med til at udvikle mig personligt. Allerede fra første dag blev jeg mødt med åbenhed og tillid, hvilket fik mig til at føle som en ligeværdig del af teamet. Det trygge rum, der blev skabt, gjorde, at jeg turde komme med indspark, stille spørgsmål og være ærlig – og jeg blev altid lyttet til.”
Du vil bl.a. stå for:
booking af talks, koncerter, workshops, mm.
koordinering med artister, frivillige og samarbejdspartnere.
formidling og markedsføring af kulturprogrammet.
udarbejdelse af grafik, SoMe- og PR-materiale.
afvikling af interne og eksterne arrangementer.
tilrettelæggelse af nye programformater.
Vi forestiller os, at du:
er i gang med en uddannelse indenfor f.eks. kultur, kommunikation, eventproduktion, etc.
brænder for at udvikle, planlægge og eksekvere både større og mindre events.
har blik for aktuelle tendenser i kulturlivet – eller er nysgerrig efter at lære dem at kende.
har en pragmatisk og samarbejdsorienteret tilgang til dit arbejde.
er skarp til skriftlig kommunikation og har sans for visuel formidling.
sætter pris på fleksible arbejdstider.
Vi kan tilbyde:
en praktikplads, der skaber værdi for kulturens vækstlag.
konkret erfaring med programlægning og eventproduktion.
indflydelse på egne arbejdsopgaver.
et omfattende netværk blandt professionelle i kulturlivet.
deltagelse i konferencer, bl.a. Kulturmødet og Culture Kicks Back.
fredagsbar, fester og andre sociale aktiviteter.
Ansøgning
Praktikstillingen er normeret til 37 timer om ugen – med fleksibilitet i henhold til studierelaterede opgaver og øvrigt arbejde. Der er mulighed for at tilpasse arbejdsopgaver og praktikperiode efter den relevante studieordning.
Hvis ovenstående lyder som en stilling for dig, så send en motiveret ansøgning (max. 1 A4-side) samt et CV til job@villakultur.dk senest onsdag den 2. april 2025 kl. 23:59. Husk at angive “Kultur- og kommunikationspraktikant” i emnefeltet. Vi kalder løbende til samtaler.
Har du spørgsmål, er du velkommen til at kontakte:
Felix Björnemalm Fleischer, daglig leder
felix@villakultur.dk
(+45) 60 54 62 58
Vi glæder os til at høre fra dig.