Mød et medlem: Trine Bruun
Kærlighed for Design og Branding: Mød brand designer Trine
Dette blogindlæg blev første gang publiceret den 18.02.2020
Trine Bruun har arbejdet som selvstændig i 20 år og har en forkærlighed for design og branding.
Hun er ejer og stifter af branding bureauet www.Braulein.dk, hvor hun arbejder med identitetsdesign, visuel kommunikation og konceptudvikling. Trine har været et medlem af Villa Kultur på Krausesvej 3, siden den vågnede op fra sit vinterhi i 2017.
Trine har inviteret os forbi hendes smukke, lyse kontor til en snak om at arbejde som selvstændig, hvad design betyder for hende og hvordan hun skabte en visuel identitet ud fra en kløft mellem Spanien og Portugal.
Fortæl lidt om din baggrund og den rejse du har været på, som fik dig til at starte dit eget?
Jeg har været selvstændig i 20 år. De fleste i min familie er selvstændige, så det er den arbejdsform, jeg kender bedst. Jeg er uddannet tekstildesigner og startede mit første firma, mens jeg læste. Det gav rigtigt god mening at teste om de ting, jeg designede og syede, kunne sælges. Det gik forrygende godt og de sjove ideer, man får som designstuderende, var spændende for butikkerne at have en lille del af i deres sortiment.
I dag arbejder jeg med identitetsdesign til trykte og digitale medier - så ikke på stof og tekstiler mere. Det handler dog stadig om identitet og den visuelle kommunikation, virksomheder og disses projekter møder omverdenen med.
Hvad er det bedste og værste ved at være kreativ selvstændig?
Det bedste er den frihed jeg har. Når jeg får en idé, kan jeg umiddelbart teste den af og se om den bærer frugt. Jeg har total frihed til at vælge hvilke opgaver, jeg tager ind og hvem jeg vil arbejde sammen med. Jeg synes, jeg har de bedste kunder og opgaver, og jeg er utrolig glad og taknemlig for alle de projekter, jeg arbejder med. Og så ser jeg stadig en glæde i, at man er i stand til at producere noget, som folk ønsker at give penge for. Det synes jeg er enormt bekræftende.
Det værste er nok, at man har alle kasketterne på selv. Jeg begyndte som selvstændig i modeverdenen, og det er nok en af de sværeste brancher, fordi konkurrencen er så stor.
Mit daværende firma Potz Braulein havde jeg sammen med en kompagnon, og vi stod for alt fra at designe kollektionerne til styrring af produktion i 3 lande samt fragt og toldpapirer. Design fyldte utrolig lidt i forhold til alt det andet, vi skulle tage os af. Det tror jeg skolede mig i, hvor mange forskellige kasketter man bærer som selvstændig. Ydermere kommer der heller ikke lige en chef og siger ”ej det er du virkelig god til det her”. Udvikling har man selv ansvaret for, hvis man vil bevæge sine evner et nyt sted hen.
Hvorfor er du en del af Villa Kultur og hvad giver det dig?
Jeg er en del af Villa Kultur fordi, jeg instinktivt tænkte, at det lød som et super fedt kontorfællesskab. Det lød som et sted, hvor man samarbejder og bruger hinanden, og det er helt vildt vigtigt for mig, da jeg har en enmandsvirksomhed. Det er livsgivende for mig at være i interaktion med andre mennesker og deltage i sociale arrangementer. Så dét at være en del af et kontorfælleskab, har altid været vigtigt for mig.
Jeg synes, Villa Kultur kan noget helt særligt. Der er en større diversitet af kreative evner og hjerner end jeg har set andre steder.
Noget af det, der inspirerer mig allermest når jeg arbejder, er kontraster. Det er i rummet mellem yderpoler, at jeg bliver bevidst om, hvordan man kan tone, designe og udvikle løsninger, der er bedre. Fordi der er en så bred palette af virksomheder og mennesker i Villa Kultur, synes jeg, at det samme sker. Der er simpelthen så mange nye vinkler og perspektiver, der gør, at jeg hver dag lærer og udvikler mig i forståelsen af, hvad kreativ tænkning og kreative løsninger kan.
En sjov anekdote eller minde fra villaen
Der er mange. Vi holdt for eksempel en Halloween fest i efteråret. Jeg sidder i festudvalget og havde ansvar for pynten til festen. Desværre var al Halloweenpynt allerede pakket væk, da jeg skulle købe ind. I stedet købte jeg fem bakker kalvehjerter, som vi kom i glas med vand og stillede rundt omkring i villaen. De lugtede dog ikke så godt om mandagen..
Hvad er du mest stolt af, at have gjort/lavet?
Jeg lavede en visuel identitet for et dansk vinfirma for et par år siden. Det er et meget godt eksempel på, det jeg gør, når jeg arbejder. At lytte til folks passioner og undersøge, om jeg kan få sat billeder på, hvad det er. Sådan noget så diffust som passion. Hvordan visualiserer man det? I det her tilfælde var det en dansk vinbonde, Thyge Benned, som har vinfirmaet Bodega Frontio. Han vidste intet om at lave vin, men havde en drøm om at blive vinbonde. Han havde købt en vingård i Spanien - midt ude i ingenting. Han vidste intet om at producere og dyrke vin. Men jo mere han sad og fortalte om det her projekt, jo mere kunne jeg mærke, at der virkeligt var en passion for at få lov at producere vin.
Opgaven var at skabe en visuel identitet til Bodega Frontio og første behov var logo og design af fire vinetiketter. Jo mere jeg hørte om det, jo mere fik jeg et billede af en mand, der sidder i en tønde på vej ud over kanten af et vandfald, og at chancen for at det gik godt var ret lille. Men han havde viljen og troen på, at han kunne klare et fald.
Ved hans vingård er der en kløft, der markerer grænsen til Portugal. Det udviklede sig til, at vi begyndte at visualisere ting fra hans område i Spanien, som kunne flyve ud over kanten. Eksempelvis en tyr som refererede til tyrefægtning i den lokale by. Flyvende elementer ud over en kløft blev til et identitetsdesign for denne her vin. Det var vigtigt at bruge den fantastiske historie om, hvordan han var blevet vinbonde, da ingen i starten vidste, hvad vinene ville smage af. Så jeg håbede på, at Braulein ville kunne lave genkendelige vinetiketter, som kunderne husker, som “den med tyren” og “den med tæppet”.
Hvor finder du inspiration?
Det handler om at være i en tilstand, hvor jeg er åben for at tænkte kreativt og det kræver for mig, at der er en kontrast. Det kan være dét at flytte sig, altså at sidde et helt andet sted og suge inspiration. At sidde på en café, i et stormagasin, en bodega. At brainstorme et helt skævt sted, måske i forhold til det der skal designes, for at vække og skærpe sanseapparatet. Jeg bruger også kreative platforme utroligt meget. Jeg tror ikke, design handler om at lave kunst - altså unikke ting. Det handler for mig om at skabe løsninger. Der er rigtigt mange andre, der har designet nogle tallerkner, man sagtens kan skele til og få inspiration af. Ved at se på hvad brugerne har behov for og sammensmelte det med det unikke som produktet/opgaven/servicen har. Det er deri, jeg tror en god løsning og et udviklende design ligger. Så kontraster og research.
Dit allerbedste råd til folk som drømmer om at blive selvstændig og forfølge deres drømme?
Sæt dig ned og skriv en virksomhedsplan. Det lyder enormt kedeligt, men jeg har set tilpas mange firmaer gå i stykker på ikke at have det. Der er virkelig gode vejledninger, rigtigt mange steder på nettet i dag, hvor man, som virksomhedsejer, kan få hjælp til at svare på generelle spørgsmål om målgruppe og konkurrenter, men også om ens styrker og svagheder som virksomhedsejer.
Jeg tror, at man med den indsigt vil blive klar over, at det kan være godt at få sparret med nogle andre om dét, man ikke er den bedste til. Der er bestemt ingen skam i ikke at lave alting selv. Jeg tror, at der kan være en styrke i, hurtigt at erkende, eksempelvis ”jeg er ikke så god til økonomi, jeg skal have købt en rigtigt god revisor med ombord”. For når hjulene først kører og driften er sat i gang, så er der sjældent tid til at stoppe op og finde en, der kan hjælpe med at lukke hullerne.
Nogle nye spændende projekter, som du kan løfte sløret for?
Som en total cliffhanger kommer jeg ikke til at sige så meget. Jeg har i lang tid savnet min gamle profession som tekstil- og fashiondesigner. Jeg savner at have fysisk materiale mellem hænderne. Det kan godt være, at der kommer fysisk print ud af visuelle identiteter, men der kommer ikke så meget stoflighed ud af det.
Men jeg synes ikke, at dagsordenen omkring bægerdygtighed harmonerer så godt med at være tekstildesigner. Det bliver hurtigt til produktion af flere produkter med afsæt i nogle ressourcer, som er begrænsede. Så lige nu går jeg og arbejder på et projekt, som både integrerer bæredygtighed, tekstiler og identitetsdesign.
Omdrejningspunktet er igen identitet - det brænder jeg for. Jeg vil gerne prøve at skabe produkter igen, på en bæredygtig måde. Så et lille subnische projekt, som måske bliver til et subbrand. Det er en fantastisk mulighed, man har som selvstændig. At man ikke er låst til ét job. Man kan dele sig som en regnorm, og så kan man prioritere at arbejde på flere projekter parallelt, hvis lysten og idéerne går den vej.
Mange tak for interviewet, Trine!
Følg med i Trines virksomhed Braulein på Instagram eller på hendes hjemmeside.