VÆKST 5: Jamilla Mahmoud “Meshmerized”

VÆKST var en udstillingsserie fra september 2021 til marts 2022, der kritisk undersøgte vores samfunds fokus på vækst, effektivisering og udvikling. I Villa Kulturs orangeri — et væksthus for planter - forgrenede fem udstillinger sig, skabt af unge danske billedkunstnere fra det såkaldte vækstlag i Danmark. Under kronen af et kæmpe figentræ, indrammet af marmorfliser og store vinduespartier, rykkede kunstværker skabt af beton, marmor, plastik, LED, lyd, video og tekstiler ind, og skabte nye fortællinger på tværs af tid og sted. Fra renæssancen til samtiden, fra Zanzibar til Danmark, på hospitalet, til før-festen og på en rejse ud i rummet og dybt ned i historien. VÆKST blev støttet af Roskilde Festival Fonden, Slots- og Kulturstyrelsen, Østerbro Lokaludvalg, Statens Kunstfond, Snabslanten og Dansk Tennis Fond.

In English below

 
Jamilla Mahmoud kunst udstilling
 

Ligesom at genstande rejser over kloden i et stort handelsnet, bevæger og forandrer kulturelle betydninger sig. I udstillingen Meshmerized undersøger billedkunstner Jamilla Mahmoud (f. 1999) kulturelle symboler og genstandes forbundethed på tværs af folkefærd, grænser og historieskrivning. Med østafrikanske tekstiler kaldet kangaer, marmorskulpturer, liljekonval-sæber og grøntsagsnet i plastik, sætter Mahmoud de store systemer af kulturelle udvekslinger og vandringer under lup. Derigennem spørger udstillingen til den ulige distribuerede ret til at definere, hvad ting betyder.

I Villa Kulturs orangeri møder man værket Cashew (2021). En cirkulær marmorskulptur af overdimensionelle cashewnødder, der står på et skrigende grønt stativ af fire sammensatte flueben. Værket udspringer af en undersøgelse af forskellige tekstilmønster med cashews på, som Mahmoud sporer 2.000 år tilbage i tiden – fra det engelske Paisley-mønster til det Persiske Buta-mønster. Gennem flueben og sammensatte cashewnødder, beretter værket om mønsterets cirkulære bevægelser gennem tiden og kulturer.

På orangeriets opsatser står værket Backbone (2021), en bækkenbensknogle af marmor, som hviler på en gul legetøjsbil. Bagved hænger det traditionelle østafrikanske stof kanga med flerkulturelle symboler; et apple logo og budskabet Eid Mubarak. Med titlen peger værket både på kroppens midterste knogle, men også på den del af datanettet hvor meget information samles, transmitteres og sendes ud igen. Backbone skildrer dermed den hyper-kulturelle informationsmotorvej, hvor kulturtegn udveksles på tværs af kloden.

Som noget særligt går Mahmoud i dialog med Villa Kulturs arkitektur, og fylder et blomsterbed med kunstgræs. Ovenpå ligger værket Structural Memory (2021), et overdimensioneret SD-hukommelseskort udhugget i marmor. I dette møde mellem orangeriets kunstige natur, teknologi og marmor, stiller værket kritisk på, hvordan bestemte kulturer tager patent på materialer, hvor marmoren oftest portrætterer hvide magthavere og grønt græs vandes i dyre domme hos overklassen for at dække over jordens egentlige overflade.

Under udstillingen indhylles orangeriet i en sød duft af liljekonval. Duften kommer fra værket Changuu Island - Prison Island (2022), en samling af grønne skildpaddesæber, der fylder orangeriets springvand. Værket tager navn efter en Tanzaniansk ø, hvor de aldabraskildpadder har levet siden de blev givet som gave af kolonimagten i 1919. Skildpadderne kan blive over 200 år gamle, og er dermed de eneste levende vidner der har set den koloniale vold, krig og nuværende turisme som hersker på øen. Skildpaddesæberne giver derved både udtryk for turistattraktionen og de utallige hænder, der er forsøgt vasket rene.

Det er netop i udstillingens mesh af genstande og symboler at verdens forbundethed fremstår. Gennem nutidens teknologi, madhandel, kolonial turisme og 2.000 års symbolik, reflekterer udstillingen Meshmerized over ikoners rejsende betydninger og menneskers ulige bevægelsesmuligheder. Alt dette sammenkobles i værket Mesh (2021) der er spændt ud over grenene på orangeriets store figentræ. Skabt af utallige farvede grøntsagsnet i plastik, som kunstnerens venner og bekendte kollektivt har samlet sammen, ledes tankerne ikke blot hen på de mange grønsager der har rejst verden over som importvare, men på alle de mange hænder som har pakket, flyttet og samlet.

Tekster skrevet af Ida Schyum & Nanna Saplana
Billeder taget af Niels Vogensen Biasevich og Xuan Ngyuen

Jamilla Mahmoud kunst udstilling

Changuu Island - Prison Island (2022)

Jamilla Mahmoud kunst udstilling

Cashew (2021)

Jamilla Mahmoud kunst udstilling

Structural Memory (2022)

 
 
Jamilla Mahmoud kunst udstilling

Mesh (2021) detail

Jamilla Mahmoud kunst udstilling

Backbone(2021) detail

Jamilla Mahmoud kunst udstilling
Jamilla Mahmoud kunst udstilling
Jamilla Mahmoud kunst udstilling

Changuu Island - Prison Island (2022)

 

Om kunstneren

Jamilla Mahmoud (f. 1999) er studerende på andet år på Det Kongelige Danske Kunstakademi. Hun har tidligere studeret Marble Arts på Studio Bestanti under Christian Lange i Pietrasanta, Italien. Hun har udstillet på Galleri 22, Førsteårsudstillingen og Galleri Q.


Om kuratorerne

Ida Schyum (f.1992) er en dansk kunsthistoriker uddannet fra Københavns Universitet. Hun er kurator for Museet for Samtidskunst i Roskilde og har tidligere været kurator på O-Overgaden — Institut for Samtidskunst og Roskilde Festival, foruden at have kurateret freelance på Kunsthal Charlottenborg, ARoS, Alt_Cph20, Galleri Tom Christoffersen og Villa Kultur. Flere af hendes udstillinger er blevet hyldet som årets bedste i bl.a. Information, Kunsten.nu og Kunstkritikk samt præmieret af Statens Kunstfond.

Nanna Saplana (f. 1991) er en dansk cand.mag i Moderne Kultur uddannet fra Københavns Universitet og Visuel Antropologi fra Goldsmiths University i London. Hun er Gallery Director for Gas9Gallery på Vesterbro, København, og har tidligere arbejdet på Art Hub Copenhagen og O-Overgaden — Institut for Samtidskunst, foruden at have kurateret freelance på Nikolaj Kunsthal, @ Læderstræde og Villa Kultur.


 
 
Jamilla Mahmoud kunst udstilling
Jamilla Mahmoud kunst udstilling
Jamilla Mahmoud kunst udstilling
 
 

GROWTH 5: Jamilla Mahmoud “Meshmerized”

 

GROWTH was an exhibition series lasting from September 2021 to March 2022 that critically examined our society’s focus on growth, efficiency and development. In Villa Kultur’s greenhouse, five exhibitions branched out, each created by young Danish visual artists from the so-called ‘growth layer’ in Denmark. Under the crown of a giant fig tree and framed by marble tiles and large windows, works of art made from concrete, marble, plastic, sound, light, video and textiles moved in, creating new narratives across time and place. From the Renaissance to the present, from Zanzibar to Denmark, at the hospital, to the pre-party, and on a journey into space and deep into history. GROWTH was supported by Roskilde Festival Foundation, the Palaces and Culture Agency, Østerbro Local Committee, the Danish Arts Foundation, Snabslanten and the Danish Tennis Foundation.


Like objects traveling across the globe in a vast trading network, cultural meanings move and change. In the exhibition Meshmerized, visual artist Jamilla Mahmoud (b. 1999) examines cultural symbols and the connectedness of objects across cultures and borders. With the East African textiles called kangas, marble sculptures, lily of the valley soaps, and vegetable nets,

Mahmoud puts the vast systems of cultural exchanges under the microscope. In doing so, the exhibition asks for the unequally distributed rights to define what things mean.

Entering Villa Kultur's orangery, one encounters Cashew (2021)–a circular marble sculpture of large cashew nuts on a green stand of four compound ticks. The work stems from a study of various textile patterns with cashews, which Mahmoud traces 2,000 years back in time–from the English Paisley pattern to the Persian Buta pattern. Through ticks and compound cashews, the work recounts the pattern's circular movements through time and cultures.

Backbone (2021), a pelvic bone of marble that rests on a yellow toy car, is displayed in the front of the traditional East African fabric kanga with multicultural symbols; an Apple logo and the message Eid Mubarak. Referring to both the middle bone of the body and the vast data network where information is collected, transmitted, and sent out again, Backbone depicts the hyper-cultural information highway, where cultural icons are exchanged across the globe.

Mahmoud also goes into dialogue with Villa Kultur's architecture, filling a flower bed with artificial grass. On top of it lays the work Structural Memory (2021), an oversized SD memory card carved in marble. As the marble most often portrays white rulers, and as green grass is watered by the upper class to cover the earth's actual surface, the work critically examines how certain cultures patent materials.

The orangery is enveloped in a sweet scent of lily of the valley during the exhibition. The scent comes from Changuu Island - Prison Island (2021), a collection of green turtle soaps that fill the orangery's fountains. The work is named after a Tanzanian island where the Aldabra turtles have lived since they were given as a gift by the colonial power in 1919. The turtles can turn over 200 years old and are thus living witnesses who have seen the colonial violence, war, and current tourism of the island. The turtle-shaped soaps thereby represent both the tourist attraction and the countless hands washed clean throughout the island's history.

It is precisely in the exhibition's mesh of objects and symbols that the sense of the world's connectedness emerges. Through today's technology, food trade, colonial tourism, and 2,000 years of symbolism, the exhibition Meshmerized reflects the traveling meanings of icons and the unequal movement possibilities of human beings. All this is connected in the work Mesh (2021). Created from countless colored vegetable nets in plastic, gathered by the artist's friends and acquaintances, one's thoughts are drawn not only to the many vegetables that have traveled the world as import goods but also to the many hands that have packed, moved, and collected them.

Texts by Ida Schyum & Nanna Saplana
Photos by Niels Vogensen Biasevich & Xuan Ngyuen


About the artist

Jamilla Mahmoud (b. 1999) is a second-year student at the Royal Danish Academy of Fine Arts in Copenhagen. She previously studied Marble Arts at Studio Bestanti under Christian Lange in Pietrasanta, Italy. She has exhibited at Gallery 22, at the Royal Danish Academy of Fine Arts First Year Exhibition and at Gallery Q (DK).


About the curators

Ida Schyum (b. 1992) is a Danish art historian educated at the University of Copenhagen and a curator at the Museum of Contemporary Art in Roskilde. She was previously a curator at O-Overgaden — Institute of Contemporary Art and Roskilde Festival, as well as a freelance curator at Kunsthal Charlottenborg, ARoS, Alt_Cph20, Galleri Tom Christoffersen, and Villa Kultur. Her exhibitions have been selected as the best of the year in Information, Kunsten.nu, and Kunstkritikk as well as awarded by the Danish Arts Council.

Nanna Saplana (b. 1991) has a master’s degree in Modern Culture from the University of Copenhagen and is a graduate of Visual Anthropology at Goldsmiths, University of London. She is Gallery Director for Gas9Gallery on Vesterbro, Copenhagen, and has previously worked at Art Hub Copenhagen and O-Overgaden — Institute of Contemporary Art, in addition to curating freelance at Nikolaj Kunsthal, @Læderstræde, and Villa Kultur.

Previous
Previous

Fyraften: Netværk & Naturvin

Next
Next

VÆKST 4: Daniel Mølholt Bülow & Jonas Kjeldgaard Sørensen “Plateauic”