Hvordan sikrer vi lige vilkår for alle i kunst- og kulturbranchen - uanset køn og identitet? På trods af en voksende opmærksomhed på ligestilling og diversitet er der fortsat stor forskel på, hvilke muligheder folk har for at gøre karriere i kulturlivet. Sidste års fornyede fokus på mænd og kvinders arbejdsforhold har afsløret den uretmæssige forskelsbehandling, der stadig finder sted i branchen, men også når det kommer til etnicitet og social baggrund, er kulturlivet præget af for stor ensretning og vanetænkning.
Til denne workshop undersøger vi, hvad vi som kulturaktører kan gøre for at skabe større mangfoldighed på landets scener, filmset og tegnestuer. På hvilken måde kan enkeltstående initiativer spille en rolle for branchen som helhed? Hvordan sikrer vi, at nye tiltag skaber reel forandring - og kan vi samtidig undgå sociale slagsider? Og hvor ligger ansvaret for ligestilling og diversitet egentlig henne: hos politikerne, hos institutionerne eller hos kulturaktørerne selv?
Workshoppen ledes af Søs Bondo, Brand Director & Partner i Girls Are Awesome.
De temaer, der arbejdes med i torsdagens workshops, udgør også grundlaget for fredagens paneldebatter, hvor vi inviterer kulturlivets parter til at diskutere de udfordringer og løsningsforslag, som vores workshops har affødt. Læs mere om paneldebatten her. Efter festivalen samles alle pointer fra både workshops og paneldebatter i en skriftlig publikation.
Deltagelse i workshoppen er gratis og inkluderer frokost, middag og forplejning i løbet af dagen. Alle deltagere udvælges på baggrund af en kort ansøgningsformular med frist den 18. april. Workshop-deltagerne vil samtidig få mulighed for at deltage i fredagens paneldebat.
OBS! Denne workshop er lukket for tilmeldinger. Det er dog stadig muligt at ansøge til vores workshops om klima & bæredygtighed samt teknologi & digitalisering.
Dato: Torsdag den 6. maj 2021
Tid: 09.00 - 17.00 + fællesmiddag 17.00 - 20.00
Adresse: Krausesvej 3, 2100 København Ø
Workshoppen er en del af festivalen ‘Culture Kicks Back’. Se det fulde program her.